11.jpg

Bevlogenheid

hartDoor bevlogenheid een grotere betrokkenheid bij het leren. Bevlogenheid is een van onze vijf kernwaarden. De kernwaarden vormen de basis van waaruit wij ons onderwijs vormgeven. Vertrouwen, Veiligheid, Verantwoordelijkheid en Kwaliteit zijn onze andere kernwaarden.

Graag vertel ik iets over de bevlogenheid en hierdoor grotere betrokkenheid bij de leerlingen! Aan de hand van voorbeelden van de afgelopen weken neem ik u mee in hetgeen ik zie en ervaar.

De groepen 1-2 zijn bezig met een thema over de bloemenwinkel/tuincentrum. In iedere groep is naast de huishoek een bloemenwinkeltje in de groep ontstaan. Kinderen leren over het groeien van de bollen en de bloemen, ze leren verschillende soorten bloemen kennen. Ze zijn bezig met voorbereidend rekenen (hoeveel bloemen teken je/verkoop je/zie je), ze leren over kleuren, geuren en letters (zoals de b van bloem). Het is een thema dat enorm leeft en ik vind het mooi om te horen dat er in 1 groep zelfs met ouders of opa's en oma's bloemen opgezocht worden en getekend en de resultaten hiervan te zien hangen in de klas.

De groepen 5 zijn bezig met de drooglegging van de polders, de molens, de dijken. In de unit-ruimte hebben ze dit nagebouwd, zodat ze ervaren hoe dit kan en werkt. En ook wat de functie van een molen hierbij is. De bevlogenheid van de leerkrachten hierin zorgt ervoor dat de kinderen net zo bevlogen zijn over dit typische Hollandse onderwerp.
Een aantal groepen heeft de afgelopen weken gewerkt aan eigen verkiezingen. De landelijke politiek was de aanleiding. Hoe werkt de politiek? Wat zijn jouw principes? Hoe vorm je (samen) een partij? Welke talenten kun je hierbij inzetten? Hoe promoot je je partij? Met stembiljetten in de klassen, en posters door de hele school werden we er helemaal in meegenomen.

In de groepen 7 werd gewerkt aan een energie project. Omdat het nieuwe blok van groep 3 ook over energie gaat, gaan de leerlingen de van de groepen 7 iets vertellen over wat zij hebben geleerd aan de kinderen van de groepen 3. Op een hele eigen enthousiaste manier.

Alle groepen leren en werken over Pasen en over iets over hebben voor een ander. Zorg voor elkaar (een van onze drie basisregels sluit hier prachtig bij aan). Dit doen we d.m.v. ons Vastenactie-project. Ieder jaar is dit een mooi project, maar dit jaar heb ik wel heel mooie, bevlogen acties voorbij zien komen. Ik noem er een paar, waarbij ik zeker die acties die ik niet noem, niet tekort wil doen.

Er zijn kinderen die een voetbaltoernooitje hebben georganiseerd voor andere kinderen. Inclusief het nadenken over de spelregels, de samenstelling van de teams, het regelen van ruimte en tijd en dergelijke. Kinderen die hebben gevraagd of ze iets op school kunnen schoonmaken tegen een kleine vergoeding. Twee meisjes maken nu vier weken lang de tribune en het podium schoon. Kinderen die zelf een krantje maken en deze tegen een klein prijsje verkopen. Kinderen die op straat zingen en daarna met de pet rondgaan, kinderen die cakejes bakken en verkopen, of die thuis kleine klusjes doen. Kinderen die een grabbelton met kleine cadeautjes maken en andere kinderen laten grabbelen. En zo zijn er nog veel meer acties.

Het leeft enorm en vooral de eigen verantwoordelijkheid die gegeven én genomen wordt, het eigenaarschap dat kinderen  laten zien, is mooi om te ervaren. Kinderen kunnen erg veel als ze de ruimte krijgen binnen gestelde kaders. We werken nog twee weken aan de Vastenactie. Ongetwijfeld komen er daarna weer veel andere mooie leermomenten zodat kinderen wederom deze hoge betrokkenheid kunnen en zullen laten zien.

Over ons

Op KBs de Regenboog staat het lerende kind centraal. Als school zijn we gericht op zijn of haar ontwikkeling vanuit de mogelijkheden die het kind in zich draagt.

Contact

Telefonisch contact: 0348 431039 of stuur een email naar info@regenboogwoerden.nl.