Verslag MR-vergadering 27 september 2018

legoIn dit MR-verslag leest u de meest relevante punten, die besproken zijn tijdens de MR vergadering van 27 september 2018.

 

 

Verslag van de MR vergadering van 27 september 2018

Hoe beoordeel je de prestaties van kinderen in IPC?

Tot voor kort was het kunnen volgen van de prestaties van kinderen voor de zaakvakken eenvoudig. De te toetsen stof werd vaak in een samenvatting naar huis meegegeven. Het kind leerde de stof. Hierbij bestond de mogelijkheid dat de ouder hielp om inzichtelijk te krijgen hoe zoon of dochter leert en wat hij of zij moeilijk vindt. Vervolgens kwam de gemaakte toets mee terug naar huis en kon de ouder dat bekijken. Dit is verleden tijd: met IPC worden geen of nauwelijks traditionele toetsen afgenomen. Het inzicht is voor de ouders daarmee heel veel lastiger te realiseren. In veel gevallen zal het eerste rapport pas voor het eerst inzichtelijk maken hoe het kind zich op de zaakvakken ontwikkeld heeft.

Als MR hebben we aangegeven dat uitgebreide communicatie over de wijze waarop de beoordeling door de leerkracht tot stand is gekomen van groot belang is. Uniformiteit in de wijze waarop de beoordeling wordt vastgesteld is gewenst. De directie gaf aan dat een werkgroep hier volop mee bezig is en deze opmerkingen mee zal nemen in hun advies.

De volgende MR wordt terugkoppeling gegeven over hoe de beoordeling wordt gecommuniceerd.

 

Hoe gaat De Regenboog reageren op een griepgolf?

Zoals u hebt kunnen volgen in de media is het vinden van invallers in geval van afwezigheid van een leerkracht een groot probleem. De pool droogt op. Stel dat tijdens een griepgolf meerdere leerkrachten afwezig zijn, dan is de vraag hoe de directie hierop reageert. Voorbeelden vanuit andere scholen zijn 4 dagen les i.p.v. 5 dagen, halve dagen les (een ochtend- en een middaggroep), inzet van zzp docenten. De MR heeft de directie gevraagd hier een plan van aanpak voor te maken en de gekozen oplossing tijdig te communiceren met ouders. De directie neemt dit ter harte. Uiteraard heeft reguliere invallers de voorkeur, maar we kunnen onze ogen niet sluiten voor de nijpende personeelsproblemen.

 

Scenario’s maken voor schommelde leerlingaantal

Net zoals andere scholen in Woerden heeft De Regenboog te maken met een krimpend aantal leerlingen. Met de nieuwe wijk die gebouwd gaat worden, kan het aantal plots weer stijgen. Dit maakt de vorming van klassen soms ingewikkeld. Ook lijkt per jaar naar een oplossing gekeken te worden. Als MR hebben we de directie gevraagd om na te gaan wat mogelijke oplossingen zijn om schommelingen zo evenwichtig mogelijk op te vangen. Elke oplossing heeft voor- en nadelen. Deze bespreken we de volgende vergadering.

Reageren?

Heeft u een vraag of een opmerking, aarzel dan niet om ons te contacteren. Dat kan via mail (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) of via onze Facebook site (MR KBs De Regenboog).

 

Over ons

Op KBs de Regenboog staat het lerende kind centraal. Als school zijn we gericht op zijn of haar ontwikkeling vanuit de mogelijkheden die het kind in zich draagt.

Contact

Telefonisch contact: 0348 431039 of stuur een email naar info@regenboogwoerden.nl.